Facebook Pixel Code -->

Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

3 nejdůležitější činnosti po porodu, bez kterých se neobejde kvalitní rekonvalescence

24.10. 2017Tomáš Kuňák1317x

Snad každá čerstvá maminka po porodu se těší na to, jak se opět sama sobě začne více věnovat, opět se vrátí ke svému oblíbenému sportu nebo se začne věnovat novým aktivitám.

Mnoho maminek se ale po porodu potýká s nejrůznějšími potížemi, ať už to jsou bolavá a přetížená záda, bolavá a přetížená ramena, či trapézy nebo potíže s břišní diastázou a pánevním dnem.

Faktem je, že pokud se chcete naplno věnovat svým koníčkům, své rodině a sama sobě, měla byste se také věnovat prospěšným činnostem, které zajistí, že se nebudete muset potýkat s potížemi, jako jsou například bolesti zad, potíže s přetrvávající diastázou nebo nefunkčním pánevním dnem.

Pojďme se dnes společně podívat na to, jaké jsou vůbec ty nejprospěšnější věci, které pro sebe můžete z hlediska zdravého cvičení a fyzioterapie udělat.

PRÁVĚ DÍKY TĚMTO ČINNOSTEM SE MŮŽETE VYHNOUT TĚM NEJČASTĚJŠÍM POTÍŽÍM A MÍT ČAS A ENERGII NA TO, CO VÁS SKUTEČNĚ BAVÍ.

1. Odstranit břišní diastázu pomocí správných cviků

Břišní diastáza postupně vzniká během těhotenství jako reakce na stále se zvětšující miminko v děloze. Břišní stěna se jednoduše natahuje a rozpíná a výsledkem je rozestup břišní stěny v přední části bříška.

Je to tedy naprosto přirozený jev, kterému se žádná žena v těhotenství nevyhne, což je naprosto v pořádku.

Po porodu je však velmi důležité, co pro jeji odstranění uděláte, protože mnohdy se stává, že této problematice není věnováno dostatek pozornosti nebo je zvolen špatný způsob řešení a břišní diastáza přetrvává i dlouhá léta po porodu.

Jeden z účinných cviků, který řeší břišní diastázu

Na co se konkrétně zaměřit?

Pokud se chcete efektivně a zdravě zbavit břišní diastázy, je nutné, aby se cvičení zaměřilo na dvě věci:

  1. Na aktivaci hluboké vrstvy břišních svalů
  2. Procvičování břišních svalů v prodloužení, nikoliv ve zkrácení

Jinými slovy to znamená, že je třeba začít od vnitřních svalů a používat takové cviky, u kterých nedochází ke zkracování břišních svalů. Tímto způsobem se začne břišní stěna stahovat a oplošťovat zevnitř a výsledkem bude, že i rozestoupená povrchová vrstva se zacelí.

Více na toto téma najdete v článku: Cviky, které odstraňují diastázu, versus cviky, co zhoršují diastázu, ANEB ZVOLTE TY SPRÁVNÉ

2. Znovu nastartovat stabilizační funkci bříška a pánevního dna

Břišní svaly a pánevní dno jsou součástí takzvaného hlubokého stabilizačního systému páteře, který mimo jiné ochraňuje a zpevňuje páteř při zátěži, funkčně propojuje horní a dolní polovinu těla a mnoho dalších funkcí.

Během těhotenství se funkce hlubokého stabilizačního systému páteře mění a zhoršuje, protože rostoucí miminko v děloze mění podmínky právě uvnitř tohoto systému a porod má také svůj podíl na zhoršení.

Nejvíce jsou poznamenány právě hluboké břišní svaly a pánevní dno.

Po porodu je tedy třeba začít vědomě trénovat a znovu nastartovat stabilizační funkci bříška a pánevního dna pomocí cvičení. Cílem je, aby mozek opět začal efektivně zapojovat hluboké břišní svaly a pánevní dno do stablizace zcela automaticky a přirozeně.

Jak takové nastartování stabilizační funkce bříška a pánevního dna probíhá?

Jedná se o speciální druh stabilizačního cvičení, kdy díky preciznímu nastavení jednotlivých částí těla u konkrétního cviku vytvoříme zátěž, která zaktivuje přesně ty svaly, které potřebujeme.

Tímto způsobem postupně znovu nastartujeme celkovou stabilizační funkci všech svalů v oblasti bederní páteře a pánve, kam patří i hluboké břišní svaly, pánevní dno a celý HSSP.

Základní cvik, který stimuluje hluboké břišní svaly

3. Trénovat správné pozice a pohyby u běžné zátěže během dne

Jednou z nejčastějších příčin, proč mají čerstvé maminky po porodu potíže s bolavými a přetíženými zády, či bolavými rameny nebo trapézy, jsou špatné pozice a pohyby u každodenních činností, které přetěžují například záda nebo ramena.

Každá maminka po porodu by se měla naučit, jak se správně nastavit do jednotlivých pozic a pohybů tak, aby zapojovala ty správné svaly a nepůsobila si tak zbytečné bolesti a starosti.

Praktický příklad

V praxi to znamená, že při zvedání miminka ze země by mělo dojít k protažení celé páteře a největší část zátěže by měl zvednout hluboký stabilizační systém páteře a záda by měla zůstat uvolněná a jen přirozeně zatížená.

Tímto způsobem lze ulevit jakékoliv přetěžované části těla, stačí si jen pohlídat, jaké pozice a pohyby používáte.

Pár důležitých slov na závěr

Všechny tyto tři důležité činnosti vychází z potřeby dostat pohybový aparát zpět do stoprocentní zdravotní kondice po těhotenském období, kdy pohybový aparát procházel změnami. Týká se to tedy všech maminek po porodu.

Pokud i Vy mezi ně patříte, zkuste se na tyto činnosti zaměřit a uvidíte (a hlavně ucítíte) skvělé výsledky a předejdete takovým potížím, jako jsou bolesti zad, nehezky vypadající bříško nebo potíže s pánevním dnem.

Vyzkoušejte rozdíl na vlastní kůži a přijďte na ukázkovou hodinu

Zjistěte, jak vyřešit diastázu, bolesti zad, nefunkční pánevní dno a mnoho dalšího

ZJISTIT VÍCE INFORMACÍ

Stáhněte si náš CHECK LIST a díky tomu získáte:

Získejte celkový obrázek o tom, na co se po porodu zaměřit a čemu se raději vyhnout, abyste nemusela řešit bolesti zad a krční páteře, přetrvávající diastázu, povolené pánevní dno, či nehezké a vypouklé bříško.

Co v CHECK LISTU  naleznete:

  • Nejčastější chyby, kvůli kterým vznikají nejrůznější potíže
  • Nevhodné činnosti, které mohou zkomplikovat rekonvalescenci po porodu a dlouhodobě škodt pohybovému aparátu
  • Prospěšné činnosti, které mají za úkol zkvalitnit rekonvalescenci, řešit bolesti zad, přetrvávající diastázu, povolené pánevní dno a přispět k lepší zdravotní kondici
  • Upozornění na zvláštnosti u císařského řezu – co nepodcenit a na co se zaměřit

Tomáš Kuňák
Pohybový terapeut, osobní trenér a expert na zdravé cvičení a pohyb „Učím lidi, jak si mohou díky těm správným cvikům sami pomoci od bolestí“ „Zároveň je učím, jak se zdravě hýbat a cvičit, aby kromě svých vysněných snů a cílů dosáhli také zdravého pohybového aparátu bez přetěžování a bolestí“
Komentáře