Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Cviky, které odstraňují diastázu, versus cviky, co zhoršují diastázu, ANEB ZVOLTE TY SPRÁVNÉ

24.10. 2017Tomáš Kuňák21348x

Snad každá maminka po porodu sní o tom, že se opět začne více věnovat sama sobě a velká většina z nich se chce samozřejmě zaměřit především na jejich bříško, aby opět vypadalo tak, jako dříve a možná ještě mnohem lépe.

V dobré víře začnou poctivě cvičit všemožné cviky na břišní svaly s tím, že bříško musí opět vypracovat. Mnohdy se stává, že výsledek je opačný – Břišní diastáza nemizí, bříško stále není ploché a hezké a navíc se objevují bolesti zad a kříže.

Rozhodl jsem se, že v tomto článku vysvětlím rozdíl mezi špatným a správným posilováním břišních svalů, ať už jste jakkoliv dlouho po porodu. Také vysvětlím, proč některé cviky břišní diastázu zhoršují a některé cviky jí mohou odstranit a vyléčit.

Přidávám zde odkaz https://mamacore.cz na konkrétní správné a účinné cviky. Po přečtení článku doporučuji prostudovat.

 

Nejdříve Vám stručně vysvětlím pojem poporodní břišní diastáza

Poporodní břišní diastáza vzniká v průběhu celého těhotenství, kdy se celá břišní stěna rozpíná a natahuje. Po porodu zůstává břišní stěna natažená a povolená a projevuje se rozestoupenými břišními svaly na přední straně bříška (od hrudníku k pupíku).

Tento stav je naprosto přirozený stav, kterému se nevyhne žádná maminka po porodu. jde o to, že u některé dojde k zacelení diastázy a u některé ne.

Proč u některé maminky diastáza zmizí a jiná se s ní trápí i celý život?

Celé je to o tom, zda máte funkční hluboký stabilizační systém páteře (HSSP). Jedná se o svalové uskupení, kam patří bránice, pánevní dno, hluboké břišní svaly a hluboké zádové svaly. Všechny tyto svaly dostaly během těhotenství a porodu pěkně zabrat.

Pokud tento systém funguje, v období po porodu dojde k postupnému zacelení diastázy. Je to díky tomu, že funkční HSSP zajistí, aby se bříško opět stáhlo a oploštilo.

V případě, že HSSP nefunguje, bříško zůstává povolené a vytažené. Diastáza nemá možnost sama zmizet, protože hluboké břišní svaly jsou zkrátka povolené.

Jedná se tedy o funkční vadu, která brání zacelení diastázy. Dolud tuto funkční vadu neodstraníte, nikdy svou diastázu nevyřešíte. A navíc je velká pravděpodobnost, že se k tomu přidají bolesti zad a potíže s pánevním dnem, protože nefunkční HSSP má významný vliv i na tyto oblasti těla.

Jak lze obnovit funkci HSSP, vyřešit funkční vadu a tím i diastázu?

Tím nejúčinějším a nejpřirozenějším způsobem je správné cvičení, které přesně cílí na obnovu funkce HSSP. Se správnými cviky je řešení celkem snadné.

Bohužel existuje i mnoho nevhodných cviků, které dělají pravý opak a vše zhoršují a oddalují. Mnoho maminek naneštěstí cvičí právě ty špatné, a proto nemají výsledky.

Nyní přichází čas si všechny tyto cviky podrobně popsat.

Konkrétní správné cviky naleznete také zde: https://mamacore.cz

Pojďme si ukázat špatné posilování břišních svalů, které diastázu ještě zhorší

Do špatného posilování patří všechny cviky, které posilují pouze povrchové břišní svaly a k tomu utlumují funkci hlubokých břišních svalů a celého HSSP.Takové cviky nezpevňují a nestahují břišní stěnu zevnitř, ale pouze posilují rozestoupené povrchové břišní svaly, COŽ JE ZÁSADNÍ CHYBA.

A co se stane?

Hluboká vrstva břišních svalů a celý HSSP zůstane neaktivní a povolený, takže nedojde k tomu potřebnému stažení a zpevnění zevnitř. Povrchové svaly tedy zůstanou rozestoupené.

Zároveň dojde ke zhoršení diastázy, protože takové cviky posilují stále rozestoupenou břišní stěnu a ještě více diastázu utvrdí. Vnitřek však zůstane neaktivní a povolený.

Které konkrétní cviky jsou ty špatné a proč?

Mezi takové cviky patří například dobře známé sklapovačky, lehsedy, zkracovačky, různé druhy podsazování pánve a další podobné cviky na podobný způsob, kde dochází k podsazování pánve, nahrbení bederní páteře a zkracování břišních svalů.

A TO JE TEN PROBLÉM

Právě podsazená pánev, nahrbená bederní páteř a břišní svaly ve zkrácené pozici neumožňují aktivaci a stimulaci hlubokých břišních svalů. Dochází zde tedy jen k posilování povrchových břišních svalů.

Hluboké břišní svaly pro svou aktivaci potřebují prostor a správné nastavení těla. Potřebují, aby byla břišní stena natažená v prodloužení a bederní páteř s pánví správně nastaveny.

U těchto špatných cviků ale naopak dochází ke zkrácení, k zabalení a k takzvanému zmuchlání břišní stěny, kdy je tělo špatně nastaveno, a hluboké svaly jsou neaktivní a nemají prostor k aktivaci. Posilují tak pouze rozestoupené povrchové svaly, ale vůbec nezacelují samotnou diastázu.

Nyní si pojďme vysvětlit správné posilování, které dokáže zacelit břišní diastázu

Jak už nyní víte, správné posilování břicha se musí zaměřovat na hluboké břišní svaly a celý HSSP, pokud chcete, aby se diastáza začala zacelovat. Nyní už také víte, jak vypadá špatné posilování, které může diastázu ještě více zhoršit.

Pokud chcete začít zpevňovat a stahovat bříško zevnitř, musíte na to jít úplně jinak, než v případě sklapovaček a dalších nevhodných cviků.

Za jakých podmínek může dojít k aktivaci a stimulaci hlubokých břišních svalů a celého HSSP?

V podstatě je to velmi jednoduché. Stačí správně nastavit jednotlivé části těla u konkrétního správného cviku tak, aby měly hluboké břišní svaly prostor a ideální podmínky. Pak už stačí vytvořit díky provedení cviku zátěž, která zaktivuje ty správné svaly.

Konkrétní příklad u konkrétního cviku

Pojďme si to ukázat na jednom ze základních cviků, který nazývám kočka.

Na obrázku můžete vidět, jak jsou jednotlivé části těla správně nastavené vůči sobě. Dolní končetiny jsou v takové pozici, aby pánev mohla být v neutrální poloze. Bederní páteř je krásně dlouhá a protažená a na ní navazuje protažená hrudní páteř. Ramena jsou tažená směrem k pánvi a hlava je v prodloužení páteře.

Všimněte si, jak při tomto správném nastavení vypadá břišní stěna. Břišní stěna je teď také krásně dlouhá a protažená, což přesně to potřebujeme.

Úkolem tohoto cviku je v tomto správném nastavení zatlačit špičkami do země a začít odlehčovat kolena od podložky.

Za předpokladu, že udržíte správné nastavení těla, dojde k aktivaci hlubokých břišních svalů (i celého HSSP) a ke zpevňování a stahování břišní stěny zevnitř. Tento proces postupem času zacelý rozestoupenou povrchovou břišní vrstvu.

Důležitá zpráva pro milovnice sklapovaček a podobných cviků

I když já svým klientkám obecně doporučuji sklapovačky a ostatní podobné cviky úplně odstranit z jejich života, protože je společně dokážeme nahradit jinými cviky, Vy to tak samozřejmě dělat nemusíte.

Nejdříve se ale těmi správnými cviky zbavte diastázy, dejte Vašim břišním svalům šanci se zpevnit zevnitř. Pokud i poté budete mít chuť cvičit staré cviky, je to Vaše volba.

Připravili jsme pro Vás možnost, jak se naučit ty správné cviky(a mnohem více), ať už jste odkudkoliv

Máme pro Vás zajímavou možnost, jak z pohodlí domova začít cičit ty správné cviky a tím vyřešit diastázu. Bez ztráty času, energie a zbytečných chyb.

Na této stránce se můžete dozvědět více informací: https://mamacore.cz

Stáhněte si náš CHECK LIST a díky tomu získáte:

Získejte celkový obrázek o tom, na co se po porodu zaměřit a čemu se raději vyhnout, abyste nemusela řešit bolesti zad a krční páteře, přetrvávající diastázu, povolené pánevní dno, či nehezké a vypouklé bříško.

Co v CHECK LISTU  naleznete:

  • Nejčastější chyby, kvůli kterým vznikají nejrůznější potíže
  • Nevhodné činnosti, které mohou zkomplikovat rekonvalescenci po porodu a dlouhodobě škodt pohybovému aparátu
  • Prospěšné činnosti, které mají za úkol zkvalitnit rekonvalescenci, řešit bolesti zad, přetrvávající diastázu, povolené pánevní dno a přispět k lepší zdravotní kondici
  • Upozornění na zvláštnosti u císařského řezu – co nepodcenit a na co se zaměřit

 

Tomáš Kuňák
Pohybový terapeut, osobní trenér a expert na zdravé cvičení a pohyb „Učím lidi, jak si mohou díky těm správným cvikům sami pomoci od bolestí“ „Zároveň je učím, jak se zdravě hýbat a cvičit, aby kromě svých vysněných snů a cílů dosáhli také zdravého pohybového aparátu bez přetěžování a bolestí“
Komentáře