Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Mějte po porodu „císařským řezem“ opět hezké a funkční bříško a s tím i zdravá záda

25.4. 2018Tomáš Kuňák3574x

Moje švagrová Ilonka nedávno porodila císařským řezen a já se rozhodl, že udělám dvě věci. Zaprvé jí vysvětlím, jak samotné těhotenství a následný císařský řez ovlivňují oblast bříška a zad. A zadruhé jí ukážu a naučím vhodné cviky, díky kterým si dá oblast bříška a zad znovu do pořádku.

Následně jsem se rozhodl, že napíšu tento článek, ve kterém co nejvíce vysvětlím tuto problematiku i ostatním maminkám, které císařský řez čeká nebo ho už mají nějakou dobu za sebou.

Faktem totiž je, že vlivem zanedbané rehabilitace po císařském řezu vzniká nehezké a nefunkční bříško, bolesti zad, či další potíže. A dokud se nezaměříte na to správné řešení, nikdy se jich nezbavíte.

 

Pojďme si nejdříve opravdu ve stručnosti něco říci o oblasti bříška a zad

V této oblasti se nachází hluboký stabilizační systém páteře (HSSP), který je tvořen bránicí, pánevním dnem, hlubokými břišními svaly a hlubokými zádovými svaly.

Tento systém, pokud správně funguje, má na starosti ochranu a stabilizaci zad při zátěži a funkčně propojuje horní a spodní polovinu těla.

Když HSSP funguje tak, jak má, oblast bříška a zad je naprosto v pořádku – bříško je ploché a funkční a záda jsouzdravá a bez bolestí.

 

Pasivní životní styl, těhotenství a císařský řez funkci HSSP mohou narušit a v budoucnu způsobit potíže

  1. Těhotenství – v podtatě přímo uprostřed HSSP se vyvíjí a roste miminko, což ovlivňuje všechny části HSSP, zejména pak břišní svaly a pánevní dno. Břišní svaly jsou dlouhodobě natahovány a pánevní dno povolováno zvětšující se vahou miminka v děloze.

 

  1. Císařský řez – jedná se o chirurgický zákrok, při kterém dochází k řezu skrz všechny vrstvy břišních svalů a tím dochází k narušení jejich funkce. Bez kvalitního rehabilitačního cvičení velmi často dochází k dlouhodobým výpadkům funkce HSSP a následným potížím.

 

  1. Pasivní životní styl – neustálé sezení ve špatných pozicích, nedostatek pohybu a špatné pohybové návyky neumožní kvalitní rekonvalescenci po porodu a oblast bříška a zad začne trpět.

A jaké potíže se mohou objevit a velmi pravděpodobně se i objeví? Chronické bolesti zad a kříže, přetrvávající diastáza, nehezké a vypouklé spodní bříško.

 

Hlavním cílem by tedy měla být kvalitní rehabilitace v oblasti bříška a zad pomocí správných cviků

Jakmile přijde ten správný čas (zahojí se rána po operaci), je potřeba začít s rehabilitačním cvičením, což v tomto případě znamená začít trénovat a posilovat funkci HSSP. To jinými slovy znamená trénovat a posilovat hluboké břišní svaly, pánevní dno, bránici a hluboké zádové svaly JAKO CELEK. Hezky komplexně dohromady.

K tomu slouží speciální cviky, které mají přesně za úkol stimulovat potřebné svaly, aby došlo k posílení funkce HSSP.

Nejlépe každý den zhruba 15 minut aktivovat a stimulovat HSSP a výsledky se dostaví. Vypojené a dlouho nepoužívané svaly se tímto způsobem opět dostanou zpět do hry.

 

Jak vypadají konkrétní cviky, které dokáží obnovit funkci HSSP?

Všechny takové cviky mají několik společných prvků, které zaručují jejich účinnost:

  1. Správné nastavení jednotlivých částí těla – U každého cviku je dodržováno správné nastavení těla, které umožní, aby se mohly zapojit ty správné svaly. Bez správného nastavení by nebylo možné cvik správně odcvičit.

 

  1. Břišní stěna je v prodloužení – jedině s prodlouženou břišní stěnou je možné zapojit ty správné svaly dohromady JAKO CELEK.

 

  1. Izometrická kontrakce břišních svalů – neboli nedochází ke zkracování břišních svalů. Zkracování břišních svalů totiž přetěžuje oblast jizvy A KAZÍ AKTIVITU HSSP.

 

Ukázkový cvik KOČKA

Jedná se pokročilý cvik, který u svých klientek aplikuji až později, ale je na něm krásně vidět, jak by to mělo vypadat.

Na obrázku můžete vidět, že tento cvik splňuje vše potřebné. Správné nastavení těla v podobě protažené a lehce prohnuté bederní páteře, zacentrovaných ramen a protažené hlavy.

Břišní stěna je protažená a nedochází u ní ke zkracování. Zároveň se jedná o izometrickou kontrakci bez pohybu.

Provedení cviku:

S takto nastaveným tělem, jak vidíte na obrázku, zatlačíte špičkami do podložky a trošku odlehčíte kolena od podložky (kolena nezvednete úplně, jen je zlehka přizvednete). Pozice těla se při tlačení nesmí změnit. Pokud cvik zacvičíte správně, ucítíte aktivitu bříška zejména do boků.

U takto provedeného cviku dojde ke komplexní aktivaci celého HSSP bez nežádoucího přetěžování zad a pooperační jizvy.

 

Jakým cvikům se vyhnout a v žádném případě je necvičit?

Jednoduše řečeno – necvičte takové cviky, které nesplňují tři výše zmíněné společné prvky.

Ale pokud bych měl být konkrétní, určitě bych doporučil vyhnout se klasickým cvikům, jako jsou sklapovačky, zkracovačky, leh sedy, různé druhy podsazovaní pánve a další cviky, které jsou založeny na zkracování břišních svalů a nahrbování bederní páteře.

Proč jsou takové cviky nevhodné?

  1. Přetěžují pooperační jizvu a záda
  2. Neposilují HSSP, naopak jeho funkci utlumují
  3. Posilují pouze povrchové břišní svaly, což vede ke zhoršování diastázy
  4. U lidí s nefunkčním HSSP způsobují chronické bolesti zad a kříže

 

Pár důležitých slov na závěr

Znovu připomínám, po porodu císařským řezem je třeba se věnovat kvalitní rehabilitaci v oblasti bříška a zad. K tomu je třeba využít správné cviky, které dokáží znovu nastartovat funkci HSSP a posílit ty správné svaly.

Pokud máte jakýkoliv dotaz, neváhejte a zeptejte se.

Tomáš Kuňák
Pohybový terapeut, osobní trenér a expert na zdravé cvičení a pohyb „Učím lidi, jak si mohou díky těm správným cvikům sami pomoci od bolestí“ „Zároveň je učím, jak se zdravě hýbat a cvičit, aby kromě svých vysněných snů a cílů dosáhli také zdravého pohybového aparátu bez přetěžování a bolestí“
Komentáře