Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

5 důvodů, proč je jóga skvělá pro každou maminku

30.5. 2022Jana Nagyová77x

Předtím, než se pustím do následujícího seznamu, tak bych ráda zdůraznila, že jsem přesvědčená, že z praktikování jógy může mít prospěch každý, ať už žena nebo muž, sportovec či nesportovec, mladý nebo starší člověk… a mohla bych pokračovat dále.

Rozhodla jsem se však zaměřit se především na maminky, a to proto, že období života, kdy se staráme o malé dítě nebo děti je bláznivé, náročné, obohacující ale i stresující, kdy my jako maminky bychom se rozdaly, ale často zapomínáme samy na sebe. Někdy se dokonce můžeme cítit i provinile udělat si čas na sebe s pomyšlením na všechny věci, které musíme ještě stihnout a udělat.

A ačkoli to vše děláme s láskou a nejlepšími úmysly, tohle všechno nás může zanechat s prázdnými baterkami, podrážděné a unavené. Je snadné uvíznout v péči o potřeby ostatních a zanedbávání svých vlastních. Nicméně my si musíme připomenout, že péče o sebe není sobecká. Naopak, je to ekvivalent nasazení kyslíkové masky první sobě, abychom následně mohly pomáhat ostatním. Čím lépe se cítíme, tím více toho můžeme dávat svým dětem, rodině a okolí. A právě zde nám může pomoci jóga.

Nejlepší na cvičení jógy je to, že nepotřebujeme žádné speciální vybavení, dokonce ani konkrétní místo nebo čas na cvičení. I když se podložka a tichá místnost mohou hodit, pokud máme 15-20 minut pro praxi, tyto věci nejsou nutné pro vyvážený život. Vše, co opravdu potřebujeme, jsme my a náš dech.

Bez dalších okolků, pojďme se teď společně podívat na 5 důvodů, proč je jóga skvělou volbou pro každou maminku:

1. Připomene nám, jak dobře se můžeme cítit

Dny s malými dětmi jsou nádherné, nicméně často můžou být velmi hektické a psychicky a fyzicky náročné. Když už si ani nemapatujeme, kdy jsme se naposledy pořádně vyspaly, v klidu se najedly, nebo si uvědomíme, že už jsme třetí den beze sprchy, myslím si, že každá z nás potřebuje něco, co nám připomene, jak dobře se zase můžeme cítit.

Co se týče fyzické stránky, díky tomu, že jóga je celotělové cvičení, které posiluje svaly, zvyšuje flexibilitu, energii a vitalitu, zlepšuje rovnováhu a držení těla, je vynikající volbou pro úlevu a prevenci bolestí zad a boků – jako když například celý den zvedáme děti nahoru a dolů.

Co se týče nějaké té psychické stránky, v józe pracujeme především s naším dechem. Ten slouží jako nástroj, který nás ukotvuje v přítomném okamžiku. To může možná znít trochu EZO, nicméně co to jednoduše znamená je to, že díky převedení pozornosti k našemu dechu a dovnitř do našeho těla, se dokážeme tzv. zpřítomnit a zklidit se.

Po většinu dne totiž fungujeme ve stavu, kdy plánujeme, přemýšlíme a hodnotíme. Na tom není nic špatného, je to přirozené, ale někdy se může stát, že se začneme topit ve vlastních myšlenkách. Při józe jsme vyzvány, abychom vstoupily do stavu, kdy pouze dýcháme, jsme a pozorujeme. Tím se dostáváme do určitého meditativního stavu, kdy máme šanci získat si odstup od vlastních myšlenek. Uvědomit si, že nejsme jen obětí okolností, ale je v naší moci změnit věci, které v našich životech nefungují.

Díky tomuto všemu se po i krátké praxi jógy cítíme lehčí, svěžejší, otevřenější a klidnější.

2. Pomáhá snižovat stres a zlepšuje spánek

Starost o rodinu přináší s sebou mimo všechnu tu radost i hodně stresu. Můžou nás začít přepadat pocity úzkosti, zároveň do toho lítají hormony… a pokud pro nás jóga může udělat jednu věc, je to právě snížení stresu. Bylo prokázáno, že jóga snižuje hladiny kortizolu, tzv. „stresového hormonu“ v mozku a my se díky tomu pak cítíme klidnější.

S tím souvisí i kvalita našeho spánku. Pokud jste někdy strávila noc otáčením v posteli přemýšlením o budoucnosti, jóga může být pro vás velkou pomocí. V době, kdy jsem si vytvořila pravidelnou jógovou praxi, i když jsem necvičila každý večer před spaním, stále jsem se mohla snázeji uvolnit a usnout.

Efektivní zvládání stresu a duševního zdraví nám umožňuje být trpělivější, soucitnější a přítomnější maminkou. Jóga vybavuje naši mysl, aby lépe zvládla náročné chvíle a dny, kdy se cítíme být zavaleny životem mámy. Velká zásluha zde patří dechovým praktikám v józe, které nám pomáhají uvolnit se a uvolnit napětí během nebo po bláznivém, stresujícím dni.

3. Připomene nám, že nic není dokonalé, a že takto to je v pořádku.

Jóga nás učí trpělivosti a kultivuje v nás mír a vděčnost. Učí nás přijímat samy sebe takové, jaké jsme. Každý den naší praxe je jiný. Některé dny nám jde balancování lépe než jindy. Někdy z póz spadneme. Někdy nedokážeme přinutit mysl k tomu, aby zůstala přítomná. A to vše je v pořádku. Říká se, že jóga není o těch minutách, které strávíme na podožce, ale o tom zbytku dne, do kterého si odneseme to, co jsme se naučily na naší podložce.

Všichni jsme dokonale nedokonalé bytosti a v momentě, kdy se naučíme přijímat život takový jaký je, místo toho, abychom lamentovaly nad tím, jaký bychom si přály, aby byl, otevřeme se tím hlubším prožitkům.

Vím, že se to jednodušeji řekne než udělá, ale právě praxí jógy s jejími nástroji jako dechové techniky a práce s myslí, se k této realitě dostáváme blíže a blíže. Zároveň, čím více takto dokážeme přijímat sami sebe, tím více se stáváme shovívavější k našim dětem, rodině a okolí.

4. Nakopne naší produktivitu

Jako maminky často řešíme více požadavků nebo úkolů najednou a po celý den. Jóga poskytuje maminkám od tohoto tolik potřebnou úlevu; během jógy totiž neděláme více věcí najednou.

Multitasking, neboli dělání více věcí najednou, je mýtus. Doopravdy se jen jedná o rychlé přepínání pozornosti z jedné věci na druhou, což nás stojí drahou energii a snižuje naši schopnost soustředit se. V dnenšním světě je naše pozornost nejdůležitějším a nejdražším artiklem a je to právě praxe jógy a s ní spojená praxe meditace, která trénuje naši mysl, aby byla méně rozkolísaná a více soustředěnější. A s trénovanější myslí vzrůstá naše produktivita.

5. Zlepšuje celkové zdraví

Jako maminky tady chceme být pro naše děti co nejdéle, a ve zdraví si užít všechny jejich důležité milníky. Ke zdraví a možná i dožití se vyššího věku nám může opět dopomoci praxe jógy.

Co se týče jejich zdravotních benefitů, je jich nespočet. Jóga posiluje naši imunitu a zvyšuje růtok krve do kardiovaskulárního systému, což je dobré pro zdraví našeho srdce a snižuje krevní tlak. Zároveň posiluje páteř, klouby a kosti. Mimo jiné je také dokázáno, že snižuje riziko srdečních onemocnění.

Rádi bychom teď slyšeli vaše zkušenosti s jógou. Jaké změny jste zaznamenala ve svém životě po včlenění jógy do svých dnů? Nebo naopak o ní už delší dobu přemýšlíte, ale nevíte, kde začít?

Zde naleznete odkaz na naše 15-20 minutové jógové protahovací sestavy, které byly vytvořeny pro všechny zaneprázdněné maminky: https://mamacore.cz/mamastretch/

Zároveň se na nás neváhejte obrátit s jakýmikoli dotazy. Mějte krásný den!

Jana Nagyová
Ahoj všichni! :) Jsem lektorka jógy a fitness trenérka působící v Praze. Vyučuji lekce jógy v Riegrových sadech a Grébovce, vedu workshopy meditace, mindfulness a sebelásky, jsem součásti online projektu Zdravá maminka a pracuji s klienty jeden na jednoho, kdy využívám kombinace posilování, jógy a práce s myslí. Věřím v holistický přístup ke zdraví, fitness a wellness, proto se neustále vzdělávám v oblastech filozofie, psychologie, anatomie, mytologie a léčení. Své lekce, workshopy a programy koncipuji tak, aby se mí klienti a klientky mohli cítit skvěle ve svých tělech a myslích, aby mohli žít život bez stresu, podle své vlastní pravdy, v jejich nejvolnějším a nejpřirozenějším vyjádření. Na svých sociálních sítích potom mluvím více do hloubky o tom, co to znamená v praxi a jaké nástroje nám k tomuto pomáhají.
Komentáře