Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Článek: 2 mýty o bolestech zad, kterými se možná řídíte i vy

14.3. 2016Filip Kuňák1755x

 

Bolest bederní páteře

 

Z výzkumů víme, že bolesti zad jsou nejrozšířenější civilizační chorobou pohybového aparátu a téměř každý v životě pocítil bolesti zad. Každý třetí dospělý člověk se s těmito bolestmi potýká dlouhodobě a velmi často jsou pokusy o jejich zbavení neúspěšné.

Každý pacient samozřejmě hledá ten nejlepší způsob, jak se bolestí zad zbavit a být opět zdravý. Mnohdy při hledání toho pravého způsobu narazí na různé nepřesné nebo nesprávné informace, které mohou způsobit zbytečné komplikace.

Dnešní článek popisuje 2 velmi rozšířené mýty mezi laickou populací, které je vhodné si vysvětlit a uvést na pravou míru.

I. Žádné cvičení není vhodné, zvolte klid a odpočinek, dokud bolesti nezmizí

Tato mylná informace je stále poměrně hodně rozšířená mezi laickou populací a mnoho lidí se tak cvičení vyhýbá s tím, že pro ně není vhodné ještě více zatěžovat záda jakýmkoliv cvičením. Tito lidé raději volí klid a doufají, že odpočinkem odstraní své bolesti.

Skutečnost je taková, že klid a odpočinek může skutečně způsobit dočasnou úlevu od bolestí, ale v žádném případě to není dlouhodobé a trvalé řešení.

Proč je řešení bolestí zad odpočinkem dlouhodobě nevhodné?

U bolestí zad je velmi důležitá zdravotní kondice svalů v oblasti páteře a pánve, což jinými slovy znamená, jak jsou tyto svaly schopné chránit a fixovat bederní páteř a kříž. Dlouhodobý odpočinek a pasivní přístup tuto svalovou zdravotní kondici nezlepšují, ale spíše naopak ještě více snižují. Svaly ztrácí svou funkci, což v konečném důsledku způsobí, že jakmile opět zvýšíte zátěž na vaše tělo (například opět začnete dělat vaše oblíbené aktivity, jezdit na kole, atd.), bolesti přijdou mnohem rychleji než předtím. Stane se tak z toho důvodu, že vaše svaly budou ještě více slabé a méně funkční.

Vyjímkou jsou samozřejmě akutní bolesti způsobené úrazem, kdy dojde k poškození tkáně. V takovém případě je zařazen klid a odpočinek, potřebný ke zhojení tkáně a teprve poté je zařazeno cvičení. U chronických bolestí zad, které jsou způsobeny špatnými pohyby, zanedbanou rehabilitací nebo jiným dlouhodobým problémem, je vhodné okamžitě začít řešit pomocí cvičení.

Jaké je ten správný přístup?

Pokud vás bolí záda, měli byste začít využívat cvičení jako způsob odstraňování vašich bolestí. Základem je začít harmonizovat především svaly v oblasti bederní páteře a pánve a zlepšovat jejich zdravotní kondici, což je velmi důležité pro trvalý účinek.

II. Jakmile začnou bolet záda, už nikdy nebudete zcela zdraví

Toto je další mylná informace, která se mezi laickou populací běžně šíří. Velmi často se stává, že i doktor označí bolesti zad za trvalý problém, kterého se nelze úplně zbavit. Přitom tomu v drtivé většině případů tak není.

U naprosté většiny případů bolestí zad, které jsou způsobeny nevhodnými pohyby, lehkými úrazy nebo sedavým způsobem života, není důvod, aby bolesti přetrvávaly i po zbytek života. Pokud bolest začnete vnímat jako určitou reakci vašeho těla a začnete se zaměřovat na to, co tu bolest způsobuje, velmi rychle se jí můžete zbavit.

Běžný průběh a výsledky

Tím, že začnete řešit a odstraňovat vaše bolesti zad pomocí cvičení a odstraněním příčin, nastane jedna důležitá věc. Zlepšíte tím kvalitu vašich pohybů a zdravotní kondici těch správných svalů, což znamená, že vaše záda budou celkově odolnější a snesou větší zátěž, než dřív.

Z toho jasně vyplívá, že bolesti neznamenají trvalé omezení a komplikace, jen impuls pro změnu přístupu k vašim zádům. Výsledkem může být naopak mnohem odolnější pohybový aparát bez jakýchkoliv bolestí.

Pár slov na závěr

Pokud si dnes odnesete informace, že bolestí zad se nejlépe a natrvalo zbavíte pouze cvičením a že bolesti zad nejsou doživotním postižením, tak tento článek splnil svůj účel. Musíte mít jen na paměti, že zbavit se bolestí zad není úplně zadarmo a je potřeba vyvinout určitou aktivitu. Rozhodně to ale není neřešitelný problém, s kterým se musíte naučit žít.

Filip Kuňák
Jsem pohybovým specialistou a rád učím lidi, jak se jednoduše, efektivně a s radostí jednou provždy zbavit svých bolestí. Právě proto jsme vytvořili akademii zdravého pohybu CORE ACADEMY.cz a internetový blog ZDRAVÁ MAMINKA.cz. Pomáháme lidem po celé republice znovu získat radost z bezbolestného pohybu. Při své práci se denně setkávám s neskutečným potenciálem, který aktivní hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky opravdu mají. Není nic lepšího, než když vidím, jak tyto pravidla a principy zdravého pohybu zlepšují kvalitu života u všech mých klientů. Učíme ostatní lidi používat hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky v jejich prospěch. Díky tomu může být Vaše tělo zdravé a odolné.
Komentáře