Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Článek: Břišní svaly z pohledu zdravého cvičení a fyzioterapie

22.10. 2016Filip Kuňák3347x

Bříško

 

Břišní svaly patří mezi nejdůležitější svaly lidského těla z hlediska pohybu a pohybového aparátu. Účastní se totiž jakéhokoliv pohybu, svou funkcí propojují horní a spodní polovinu těla v jeden pohybující se celek.

Dnešní článek se podívá na břišní svaly z hlediska fyzioterapie a zdravého cvičení. Dozvíte se například, jaké úkoly mají břišní svaly, z jakého důvodu by se měly cvičit a jaký je nejlepší způsob jejich procvičování.

Nejprve si pojďme velmi stručně rozdělit břišní svaly do dvou vrstev z hlediska jejich umístění:

  • Povrchová vrstva – Do této vrstvy patří svaly, které můžete vidět například u lidí, kteří mají vypracované břišní svaly. Jak už z názvu vyplývá, tyto svaly tvoří povrchovou vrstvu břišní stěny.
  • Hluboká vrstva – Do této vrstvy patří zbývající svaly, které jsou uloženy pod povrchovou vrstvou, a proto nejsou vidět. Tato vrstva je z hlediska fyzioterapie a zdravého cvičení velmi důležitá a mnoho technik a cviků se zaměřuje na procvičování právě těchto svalů.

Úkoly břišních svalů

  1. Fixace a ochrana bederní páteře a kříže – Břišní svaly se nachází v oblasti bederní páteře, a proto mají velký vliv na tuto oblast. Na ochraně a fixaci se podílí především hluboká vrstva společně s bránicí, pánevním dnem a hlubokými zádovými svaly.
  2. Propojení horní a spodní poloviny těla – Ať už děláte jakýkoliv pohyb, vždy u toho dochází k aktivaci břišních svalů, které mají za úkol zpevnit prostor mezi hrudníkem a pánví.

Potíže při špatné funkci břišních svalů

Jakmile jednotlivé vrstvy břišních svalů mezi sebou nespolupracují a nespolupracují ani s ostatními svaly, velmi často vznikají tyto potíže:

  1. Bolesti bederní páteře a kříže
  2. Břišní diastáza
  3. Břišní kýla

Nejčastější příčiny špatné funkce

  1. Špatné posilování břišních svalů – Posilování, které je zaměřeno pouze na povrchovou vrstvu narušuje přirozenou stabilizační funkci břišních svalů.
  2. Nevhodné pozice a pohyby – jakékoliv nevhodné pozice nebo pohyby narušují přirozenou stabilizační funkci tím, že při nich dochází k aktivaci nesprávných svalů a ty svaly, které by měly být aktivní, jsou naopak utlumeny.

Jak nejlépe posilovat břišní svaly?

Břišní svaly by se měly posilovat tak, abyste nenarušovali jejich přirozenou stabilizační funkci. Toho lze docílit tak, že začnete posilovat především hlubokou vrstvu břišních svalů ve spolupráci s povrchovou vrstvou. Tím zajistíte pravidelnou stimulaci těch správných svalů bez rizika útlumu funkce.

K takovémuto druhu cvičení slouží cviky, u kterých je stále napřímená pánev a bederní páteř, a tím pádem je břišní stěna natažená (není zkrácená jako u zkracovaček nebo sklapovaček) a hluboká vrstva má také šanci se aktivovat.

Mezi takové cviky patří například různé vzpory a podpory nebo speciální cvik v záklonu na bosu, kde udržíte napřímenou pánev a páteř (viz obrázky).

podpor na balonu

Podpor na gymnastickém míči

Podpor

Vzpor klečmo (kočka)

sed na bosu

Sed na bosu s mírným záklonem a s protaženou páteří

Filip Kuňák
Jsem pohybovým specialistou a rád učím lidi, jak se jednoduše, efektivně a s radostí jednou provždy zbavit svých bolestí. Právě proto jsme vytvořili akademii zdravého pohybu CORE ACADEMY.cz a internetový blog ZDRAVÁ MAMINKA.cz. Pomáháme lidem po celé republice znovu získat radost z bezbolestného pohybu. Při své práci se denně setkávám s neskutečným potenciálem, který aktivní hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky opravdu mají. Není nic lepšího, než když vidím, jak tyto pravidla a principy zdravého pohybu zlepšují kvalitu života u všech mých klientů. Učíme ostatní lidi používat hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky v jejich prospěch. Díky tomu může být Vaše tělo zdravé a odolné.
Komentáře