Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Článek: Celodenní sezení je zkáza pro naše tělo

11.9. 2016Filip Kuňák1503x

Celodenní sezení je zkáza

 

Bolesti krční a bederní páteře trápí okolo 70% dospělé populace. Je to dané především díky současnému životnímu stylu běžného člověka. Jedním z největších problémů dnešní doby, který způsobuje bolesti krční a bederní páteře je dlouhé sezení. Když si to tak vezmete, tak většina lidí, kteří mají sedavé zaměstnání, téměř celý den sedí.

Dnešní článek se zaměří na celodenní sezení a na jeho špatný vliv na lidské tělo.

Vývojová kineziologie člověka

Z hlediska vývojové kineziologie člověka je celodenní sezení tou nejméně vhodnou aktivitou vůbec. Je to dané díky evoluci, kterou v tak krátkém časovém horizontu neovlivníte. Z výzkumů je jasné, že se člověk vyvinul tak, aby byl celý den aktivní a to ve vzpřímené poloze páteřních obratlů. Naši předci rozhodně netrpěli bolestmi zad a krční páteře, vlastně se jim vyhýbala spousta degenerací a onemocnění pohybového aparátu. Je to dané tím, že jejich hlavními aktivitami byla chůze, běh a leh při spánku.

Proč je celodenní sezení špatné?

Vlastně už to všechno začalo z přechodu do školních lavic. Dětské tělo se posturo-motoricky vyvíjí přibližně do sedmého věku. Během těchto sedmi let života dochází k naučení a zafixování správných a šetrných pohybů. Do té doby, než si dítě sedne do školních lavic, celý den si v podstatě hraje nebo spí. Celý den je aktivní a stále v pohybu.

Po zasednutí do školních lavic většinu dne sedí a je v podstatě nuceno sedět v jedné strnulé pozici. Se zvyšujícím se věkem se sed stává jednou z nejčastějších a nejdéle trvajících pozic během dne. To samozřejmě narušuje fyziologické (přirozené) pohybové vzorce a fyziologické nastavení segmentů těla, především pak celé páteře.

Proč tomu tak je? Jednoduše řečeno se při strnulém sedu nešikovně stimulují svaly, které jsou odpovědné za pohyb a v klidové pozici by měly být relaxované. A naopak svaly, které by měly držet strnulou pozici těla, jsou utlumeny. Dochází tak k postupnému přetváření pohybových vzorců neboli návyků.

 Náprava těchto potíží

Náprava těchto potíží je samozřejmě možná. Pokud se nacházíte ve stádiu, kdy vás bolí záda nebo máte jiné bolestivé místo, je třeba se nejprve zamyslet a zjistit, co tu bolest způsobuje. Protože, jakmile odstraníte příčinu vašich potíží, bolesti nadobro odezní.

Nejčastěji dochází k bolestem právě kvůli špatně zafixovaných pohybových návyků. Prostě se jedná o pohyby, či aktivity, při kterých dochází k nadměrnému zatížení dané oblasti. Z hlediska nápravy je důležité se zaměřit na pohyby a aktivity v kontextu správného provedení.

Je třeba se naučit aktivovat svaly CORE systému, pomocí speciálních cviků a stejně tak se naučit provádět vaše pohyby správným způsobem.

Závěrem

Sedavý způsob života k nám prostě patří a myslím si, že už vždycky patřit bude. Bohužel je to způsob života, který našemu tělu absolutně nesvědčí a je třeba s tím něco dělat. Nejspíše máme dvě možnosti. První možností je se evolučně přizpůsobit tak, aby nám sezení prospívalo anebo se naučit správně se hýbat a naučit se pár cviků ke kompenzaci.

Filip Kuňák
Jsem pohybovým specialistou a rád učím lidi, jak se jednoduše, efektivně a s radostí jednou provždy zbavit svých bolestí. Právě proto jsme vytvořili akademii zdravého pohybu CORE ACADEMY.cz a internetový blog ZDRAVÁ MAMINKA.cz. Pomáháme lidem po celé republice znovu získat radost z bezbolestného pohybu. Při své práci se denně setkávám s neskutečným potenciálem, který aktivní hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky opravdu mají. Není nic lepšího, než když vidím, jak tyto pravidla a principy zdravého pohybu zlepšují kvalitu života u všech mých klientů. Učíme ostatní lidi používat hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky v jejich prospěch. Díky tomu může být Vaše tělo zdravé a odolné.
Komentáře