Ciťte se skvěle ve svém těle

i (dlouho) po porodu

Článek: Sklapovačky z pohledu zdravého cvičení a fyzioterapie

7.3. 2016Filip Kuňák3704x

sklapovačky

 

Klasické sklapovačky jsou dalším velmi oblíbeným a notoricky známým cvikem na břišní svaly. Z pohledu zdravého cvičení a fyzioterapie se jedná o škodlivý cvik, který není pro každého. Způsob provedení, které vidíte na obrázku může způsobovat potíže s pohybovým aparátem, jako jsou například bolesti zad nebo vznik svalových dysbalancí a přetížení.

Proč je tento cvik škodlivý?

  • Dochází zde k velké zátěži na bederní páteř a kříž – Tím, že při sklapovačce dojde k odlepení trupu a zvednutí dolních končetin do vzduchu, vzniká velký tlak na oblast posledního bederního obratle a kříže. Tlak vzniká z toho důvodu, že v okamžiku, kdy jso trup a dolní končetiny ve vzduchu, právě přechod mezi bedry a křížem je jedinou částí těla, která se dotýká podložky. Zbytek těla svou vahou tlačí na přetěžovanou oblast.
  • Posilování je zaměřeno na povrchovou vrstvu břišních svalů – Tento způsob provedení posiluje především povrchovou vrstvu břišních svalů a nejedná se o komplexní rozvoj spolupráce břišních svalů jako celku. Naopak zde vzniká riziko přeposilování povrchové vrstvy a útlumu funkce hluboké vrstvy, a tím pádem i vzniku svalových dysbalancí.
  • Objevuje se zde špatné nastavení těla – U tohoto klasického způsobu provedení sklapovačky není dodrženo správné nastavení těla, ve kterém by se břišní svaly měly cvičit, aby nedocházelo k přetěžování bederní páteře a kříže.

Pro koho jsou sklapovačky nejvíce škodlivé?

  • Obézní lidé – Lidé, kteří mají větší tělesnou hmotnost a obecně méně svalové hmoty by neměli sklapovačky cvičit, protože čím větší je váha dolních končetin a trupu, tím větší zátež vzniká na bederní páteř a kříž. Zároveň tito lidé většinou nemají dostatečně posílené svaly, které se starají o ochranu namáhané oblasti. Tím ještě více vzniká riziko přetěžování. Existují případy, kdy u obézních jedinců došlo při opakovaném cvičení těchto sklapovaček k výhřezu meziobratlové destičky.
  • Lidé s bolavými zády a s problémy s meziobratlovými destičkami – Lidé, kteří mají potíže s bolestmi zad by se měli takovým cvikům vyhýbat, protože jim od bolestí nepomohou. Ve většině případů může dojít ke zhoršení zdravotního stavu. Lidé s bolestmi zad musí cvičit břišní svaly úplně jinými cviky a zaměřit se hlavně na posílení stabilizační funkce břišních svalů.
  • Ženy po porodu a ženy trpící diastázou – Sklapovačky nejsou vhodné ani pro ženy, které jsou po porodu, protože v tomto období dochází k zotavování, postupnému zacelování diastázy a obnově stabilizační funkce břišních svalů. Sklapovačky by tento proces zbytečně narušovaly. Tento cvik naopak diastázu ještě více zhoršuje, protože přetěžuje povrchové břišní svaly a navíc posiluje přímý sval břišní ve zkrácení, což je základní chyba. Po porodu by se měly břišní svaly posilovat výhradně v prodloužení a jako celek společně s hlubokou vrstvou.

Pár slov závěrem

To byl stručný náhled na klasické sklapovačky očima zdravého cvičení a fyzioterapie. Pokud patříte do jedné z těchto nejvíce rizikových skupin lidí, vyhněte se tomuto cviku a raději zvolte cviky, které jsou pro vás vhodnější a nebudou zhoršovat zdravotní stav vašeho pohybového aparátu. Existuje mnoho cviků, které naopak mohou být vašemu tělu velice prospěšné.

Filip Kuňák
Jsem pohybovým specialistou a rád učím lidi, jak se jednoduše, efektivně a s radostí jednou provždy zbavit svých bolestí. Právě proto jsme vytvořili akademii zdravého pohybu CORE ACADEMY.cz a internetový blog ZDRAVÁ MAMINKA.cz. Pomáháme lidem po celé republice znovu získat radost z bezbolestného pohybu. Při své práci se denně setkávám s neskutečným potenciálem, který aktivní hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky opravdu mají. Není nic lepšího, než když vidím, jak tyto pravidla a principy zdravého pohybu zlepšují kvalitu života u všech mých klientů. Učíme ostatní lidi používat hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky v jejich prospěch. Díky tomu může být Vaše tělo zdravé a odolné.
Komentáře